Followers

Wednesday, September 1, 2010

Perginya si cilik di bulan mulia

Semalam aku digemparkan dengan berita pemergian anak rakan sekerja. Yang menyedihkan, anak ini adalah seorang puteri yang berumur lbh kurang 2 tahun 9 bln. Apa yg aku dpt tau, anak ini baru baik demam, ptg smlm mntk susu botol kat ibu. Baring sebelah ibu, tak lama dia macam menggeliat, pastu mata dah terus ke atas. Si ibu ingatkan dia tersedak susu, dia tepuk2 sikit bdn anknya tu. Tapi sayang, anak dah terkulai.. Masa gi ziarah tadi, suasana amat mengharukan. Si ibu tak dapat menahan perasaan.. Terus dia sebut "anak saya dah tinggalkan saya"...dan dgn2 perkataan lain lagi..masa tu pun dah disabarkan dengan keluarga terdekat. Pastu masa nk cium anak, sekali lagi dia bersuara, "manja, kenapa tinggalkan mama!"..Rasanya masa tu seolah2 dia nk suruh anak tu bangun semula. Tapi dah tak boleh nk buat apa2..Dah takdir dia pergi dulu...

Mungkin bila kita tgk, kita rasa tak patut dia meratapi anak smpai mcm tu. Tapi nak buat macam mana, keadaan masa tu dia dah dengan dunia dia. Kalau kita sendiri pun tak tahulah bolehkah kita tabah atau sebaliknya. Kami semua yang datang hanya mampu memerhati dan menangis sbb mmg tak tahan. Kebetulan hari ni tak berapa sibuk so, kami datang dengan satu bas besar, van, pajero lagi, kereta lagi....Alhamdulillah ramai yang bersimpati..

Bayangkan je lah. Macam mana kita tak terasa, sbb kita sendiri adalah ibu. Kita ada anak2 yg lebih kurang sebaya dgnnya. Kalau kita tak ada anak sekali pun, kita akan tersentuh dengan keadaan ini. Peringkat umur inilah dia tgh nk kenal dunia dengan keletahnya yg mcm2. Di tambah dia pergi selang beberapa hari je lagi nk sambut lebaran. Persiapan sudah  tentu disediakan oleh ibu. Dah tak tahu katanya nk buat apa dengan baju2 tu, dah tak sanggup nk lihat baju2 tu nanti..baru semalam si kecil ada di sebelah, hari ni sunyi tanpa gelak tawa dan suaranya..sungguh sedih la..aku jadi emosi lak arini huhuhu..semoga rohnya di cucuri rahmat dan semoga si ibu tabah dengan dugaan ini....Amin..

4 comments:

Mask-roll said...

si puteri sudah tentu tempatnye di syurga...menjadi penyelamat ibu dah ayah nye nanti...

ujian terbesar seorang ibu ialah apabila kehilangan anaknye buat selama-lamanya....

adlin linda said...

tak dapat bayangkan kalau diri kita di tempatnya, adakah kita boleh kuat iman dan tabah?..Ya Allah kuatkanlah iman ku...Amin..

Mask-roll said...

mas xmo bygkan kak... :(

btw...mas slh statement la..huhuh huby SUKE mkn kat umah...xsuke mkn kat luar... msk ape pon la dia telan... [blh plak buat pembetulan kat sni..huhuh]

adlin linda said...

hahahaa..tu la..taip biar betul. salah taip, lain maksud. tp masih ok lagi. sbb di 'akhirnya' dia suka mkn di rumah..lg kena air tangan mas..perghh..

PENGUNJUNG

free counters

SMILE!!