Followers

Tuesday, April 27, 2010

Pengemis yang Penipu!! Eeee. ..tak suke, x sukeeee...

Harini nk bercerita sikit tentang orang-orang yang TAK BERTANGGUNGJAWAB, dan yang SUKA MENGAMBIL KESEMPATAN! (marah nampak?) huhu..

Macam ni..minggu lepas, aku dan anak sulung gi amcorp mall, pj. Balik sebelum masuk federal hi-way berhenti di traffic light. Tiba-tiba ada sorang pakcik datang ketuk tingkap dengan keadaan yg tergesa2. Masa tu timbul plak rasa takut, so x bukak tingkap n dgr dulu apa yg dia nk cakap. Pastu dia kata kereta dia abis minyak,dia nk balik jauh, so nk mntk sikit duit bantu dia. Lebih kurang camtulah dia cakap. Yang aku ni pulak kebetulan dlm purse mmg xd duit. tinggal berapa ringgit je. sbb mmg baru plan nk balik nanti baru singgah bank. So, cuma bg sign kat dia n cakap 'mntk maaf cik sy xdpt tolong sbb saya pun xd duit'. (jawapan betul2 ikhlas dr aku, wpun masih lg dlm keadaan takut).. Mcm upset gakla xdpt tlg pakcik tu. pastu dia pergi ke kereta belakang, tp lampu dah hijau, so xdapek sape2 nk nolong. Dlm perjalanan terfikir dah masa tu betul ke pakcik tu dlm kesusahan or maksud lain.(hmm x baik bersangka buruk).

Tapi, semalam lalu lagi tempat yang sama...ternampak PAKCIK YANG SAMA!!! So, apa lagi, perhatikan je la gelagat dia. Rupanya masih dlm keadaan yg sama. Tergesa2 n ketuk tingkap kereta org mntk tlg. Di satu kereta, dia agak lama di situ. dah agak mesti org tu bg something kat dia. Lampu hijau, kereta bergerak...rupanya betul..dia dapat RM50!! Wow!! Dia pun berselindung di balik pokok yg x berapa nk rimbun di  tepi jalan tu..masukkan duit dalam wallet..lepas tue..ingatkan dia nk blah..rupa2nya dia sambung balik dengan apa yg dia buat tadi dan sebelum ni...Ooooo...itu kerja ko rupanya ye pakcik!!! 

Sampai turn kereta aku, dia pun buat lagi ketuk tingkap kereta aku. Kali ni, aku angkat tangan n say "No, sori!". Dia terus blah, gi kereta lain di hadapan. Sume org x layan. Mungkin org2 pun da nmpk 'modus operandi' dia. Suka aku, padan muka dia!

Bukan tak kesian. Tapi orang2 mcm ni lah yang mengambil kesempatan dgn mudah2 je. Dan org2 yg mcm ni lah yang menghilangkan kepercayaan orang lain yg betul2 memerlukan bantuan. Kalo terjadi kat kita sendiri pun, sudah tentu ke org nk percaya..aku rasa tak, sbb dorang pun takut tertipu dengan helah macam  pakcik ni..eee aku yg geram sendiri..kira je bape dia boleh dpt satu hari dgn berlegar2 kat situ je..td dpt RM50..kalo RM10 or RM5 pun da boleh mewah dah dia....berkat x berkat jgn ckplah..tp SIKAP tue...nauzubillah....

Pasni kalo aku terjumpa lagi, aku akan cakap kat dia.."ok pakcik, tggu sini..nanti sy tolong..tolong panggilkan polis 'tolong' pakcik ye.....".

6 comments:

zulkbo said...

salam..
berhati2..
oarng sekarang ni mcm2
cara nak menipu..sedihhh
saya bila pak cik tua2 pun
buat kerja begini..

Che' Pit said...

hehehe, baik ko belanja aku makan kat cafe koop dari bagi pakcik penipu mcm tu kan kan kan

Mask-roll said...

wah..smp post kat sni...geram btul nie.. tula..ade yg btul..ade yg x btul..xbtul n menipu ni la kiter geram nie!!!

adlin linda said...

zulkbo

itu yg geram. dah tua, buat kerja mudah mcm tu pulak..da berapa lama n sampai bila dia nk buat kerja tu pun x taulah..

adlin linda said...

CP

Belanja? Hhmmm.. x kisah..bole je InsyaAllah...

adlin linda said...

Mas

Mmg geram sgt tu yg post kat sini mas..lagipun da ada blog tuk 'meluahkan rasa' ni...bila lagi kan..kalo x nanti blog bersawang..hehehe...

PENGUNJUNG

free counters

SMILE!!